Designerek nyomában 2. rész: – Hans J. Wegner

Ebben a fejezetben egy kiemelkedő skandináv bútor designert mutatunk be Nektek. Nagyon vonzódunk az általa tervezett termékekhez. A mellett, hogy bútorai hűen tükrözik a funkcionalitás és forma különös játékát, kiemelkedően kényelmesek is. Az ergonómia nála elsődleges szempont volt egy ülőbútor tervezés során.

Életútja is tükrözi zsenialitását, a szakma iránti elhivatottságát és lelkesedését. Már több mint 100 éve született, de bútorai a mai napig meghatározó részei életünknek és sok fiatal bútortervező inspirálódik gazdag örökségéből.

Hans Jørgensen Wegner (April 2, 1914 – January 26, 2007) az egyike a skandináv design legnagyobb alakjainak. Munkássága a bútortervezésben és a belsőépítészetben meghatározó a mai napig. A modernizmus és a funkcionalizmus jegyében alkotott.

Peter Mathiesen Wegner cipész fiaként született Tønderben. Tehetsége már nagyon fiatalon megmutatkozott, hamarabb tudott rajzolni és papírt kivágni, mint járni. 14 évesen inasnak szegődött az akkori nagymester H. F. Stahlberg bútorkészítő műhelyébe. Hamarosan felfedezte a fával való munka érzését és örömét és már 15 évesen megalkotta első széket.

1935-ben részt vett a Copenhagen Cabinetmakers’ Guild kiállításon és az itt gyűjtött élmények hatására elhatározta, hogy tervező lesz és bútorokat fog gyártani és értékesíteni. A következő kiállíátáson 1938-ban már saját székkel jelent meg, melyet annak megvásárlójáról nevezett el: Stangerup Chair.

1938-ban egy újabb lehetőséget kapott. Tanárai által részt vett a Nyborg könyvtár berendezésének projectjében az aarhusi városházában. Abban az időben a sajtó nem domborította ki, de Wegner volt a felelős a teljes berendezésért.

1940 meghatározó év volt Wegner számára. Megismerkedett jövendőbeli feleségével Inga Helbo-val és Johannes Hansen bútorkészítő mesterrel. Nem tért vissza tanulmányaihoz, hanem folytatta a munkát Aarhusban.

1944-ben készítette el a Peter’s Chair darabot, mely keresztelő ajándék volt Børge Mogensen fiának. A náci megszállás alatti alapanyag- és áruhiány miatt úgy döntött hogy önmaga készít ajándékot a gyermeknek. Ez a szék egy három darabból álló csavarok nélkül összrakható ülőalkalmatosság volt. Az design annyira megtetszett Morgensennek, hogy azonnal gyártásba rakta és azóta is folyamatosa gyártják a terméket, ma már Carl Hansen & Søn márkanév alatt. Érdekes részlet, hogy az Ikeát is ebben az időszakban alapították, 1943-ban.

1946-ban visszatért Koppenhágába, ahol tanári pozíciót vállalt a Danish School of Arts and Crafts iskolában. A tanítás mellett folyamatosan dolgozott. Ebben az időben készültek leghíresebb darabjai: Peacock Chair (1947), Round Chair és Wishbone Chair mindkettő 1949-ben. Ebben az évben be is mutatta a székeket a Copenhagen Cabitmarkers’ Guild-en, mely elhozta számára a nemzetközi hírnevet is. Az amerikai Interiors magazin a Round Chair-re a “világ legszebb széke”-ként referált. Ez volt az első megjelenése a dán modern designnak az amerikai sajtóban.

Ezen esemény után népszerűsége folyamatosan nőtt, munkássága is gazdagodott. 1951-ben megkapta a Linnunk Prize díjat Tapio Wirkkala finn designerrel együtt. A díj lehetőséget biztosított egy amerikai és mexikói körútra, mely tovább tágította lehetőségeit.

Tíz évvel később a Round Chair még nagyobb figyelmet kapott, amikor Richard Nixon és John F. Kennedy elnöki vitájához ülőalkalmatosságnak használták 1960 szeptember 26-án. Az 1960-as évektől csökkent a népszerűsége és bútorai eladási forgalma is. Ennek több oka is volt, ami közül az egyik meghatározó a vásárlói igények megváltozása volt. Sokkal jobban előtérbe kerültek az olcsóbb székek és a drágább, de akár az élet végéig kiszolgáló bútorok háttérbe szorultak.

Igazi változás ebben a folyamatban akkor következett be, amikor az 1990-es években újra népszerű lett a Mid Century Modern design. Wegner bútorai ismét a rivalda fénybe kerültek. Ahogy a New York Times is írja 1998-ban:

The man of the hour in a hot collecting market.

A 90-es években beteg lett és hamarosan visszavonult. Munkásságát lánya Marianne vette át. Még megérhette, hogy bútorai újra népszerűkké váltak. Legnépszerűbb bútora a Wishbone Chair, más néven CH24. 72 évvel ezelőtti bemutatása óta folyamatosan gyártják, világszinten keresik. Japánban különösen népszerű, a gyártás negyedét a japán piac veszi fel. Továbbra is a magas minőséget képviseli magas árkategóriában. Napjainkban fő gyártója a Carl Hansen & Søn.

Mint tervező, jelentősége vitathatatlan. Szemléletmódja meghatározta a modern bútortervezés alakulását. Wegner a következőt mondta saját munkájáról:

I have always wanted to make unexceptional things of an exceptionally high quality

ALLO Studio